واکاوی متنی پدیدة آشناییزدایی در قصیدة «أنشودة المطر»
نویسندگان
چکیده مقاله:
آشناییزدایی یکی از شگردهای ادبی است که پژوهشهای اسلوبشناسی دربارة متون ادبی بر پایة آن استوار است. مراد از آشناییزدایی عدول از ساختار رایج زبانی و انتخاب ساختاری براساس معیارهای ادبی و ویژه است. در این میان، بدر شاکر السیاب از جمله شاعرانی است که برای پویایی و غنای هرچه بیشتر زبان شعری خود، بدین شگرد ادبی روی میآورد و توجه و احساس خوانندگان اشعار خویش را بهویژه با قصیدة زیبای «سرودة باران» برمیانگیزد؛ بهطوریکه مخاطبِ وی، لذت ادبی فراوانی را تجربه میکند. بدر شاکر السیاب در این شاهکار، از پدیدة آشناییزدایی ترکیبی و جانشینی به صورت برجسته و ماهرانه بهره بردهاست، بهطوریکه شعر وی به کمک اقسام مختلف آشناییزدایی از قبیل حسآمیزی، جانبخشی، تشبیه، استعاره، طنز و... به زیبایی و قدرت الهامبخشی وافری دست یافته و از این راه تابلویی زیبا از صحنههای بینظیر و درهمتنیده را به مخاطب عرضه میکند. پژوهش حاضر تلاشی است تا موضوع مذکور را با خوانشی متنی بررسی کند و از این رهگذر به واکاوی الفاظ و ترکیبهای زبانی بپردازد که از نظر معناشناختی، اسلوبی و زیباییشناختی از روابط بافتی زبان معیار عدول کردهاند.
منابع مشابه
تمظهر النماذج البدائیّة لیونغ فی قصیدة "أنشودة المطر" لبدر شاکر السیاب
النماذج البدائیّة التی عُرِفت باسم المنظّر وعالم النفس السویسری کارل جوستاف یونغ، هی الخُلقیات والمفاهیم المشترکة المترسّخة فی لاوعی الإنسان منذ القدیم. الأنیمة (الضمیر الأنثوی للرجل)، والأنیموس (الضمیر الذکوری للمرأة)، والأم، والذات، والطفل، والانبعاث، والمدینة الفاضلة من أهمّ هذه النماذج البدائیّة. قصیدة "أنشودة المطر" لبدر شاکر السیاب من أبرز القصائد التی تمثّلت فیها هذه النماذج البدائیّة. هذا المقال...
متن کاملتجلیات الانتظار فی قَصیدَتَیْ «أنشودة المطر» و«داروگ»لِــ«بدر شاکر السیاب»و«نیما یوشیج»
نالت الدراسات المقارنة حظاً من الذیوع والشهرة فی الأوساط الأدبیة إلا أنّ ما حَظیت به المقارنة بین الأدبین العربی والفارسی من الإهتمام لایزال ضئیلاً مُفتقراً إلی دراسات أوفی وأوفر. فانطلاقاً من هذا، تهتمّ هذه المقالة بدراسة الرؤیة المستقبلیة لدی الشاعرین بدر شاکر السیاب العراقی (1964م-1926م) ونیما یوشیج الایرانی (1959م-1897م) مِن خلال التأمل فی مَشاعر الانتظار؛ کما تسعی وراء الکشف عَن القواسم المشترکة...
متن کاملتجلیات الانتظار فی قَصیدَتَیْ «أنشودة المطر» و«داروگ»لِــ«بدر شاکر السیاب»و«نیما یوشیج»
نالت الدراسات المقارنة حظاً من الذیوع والشهرة فی الأوساط الأدبیة إلا أنّ ما حَظیت به المقارنة بین الأدبین العربی والفارسی من الإهتمام لایزال ضئیلاً مُفتقراً إلی دراسات أوفی وأوفر. فانطلاقاً من هذا، تهتمّ هذه المقالة بدراسة الرؤیة المستقبلیة لدی الشاعرین بدر شاکر السیاب العراقی (1964م-1926م) ونیما یوشیج الایرانی (1959م-1897م) مِن خلال التأمل فی مَشاعر الانتظار؛ کما تسعی وراء الکشف عَن القواسم المشترکة...
متن کامللایههای سبکشناسی و تأثیر دلالتی آن بر قصیدة «أنشودة التحریر» عبدالرحیم محمود
سبکشناسی با رویکردی نقدگرایانه، میکوشد ساختارهای لغوی متن را بررسی نماید و سخن را از حالت عادی، به جنبة فنی سوق دهد تا زیباییهای فنی پنهان متن را نمایان سازد؛ بهگونهای که باعث تمایز اشعار گوناگون از همدیگر شود. عبدالرحیم محمود شاعر مبارز فلسطینی، صاحب سبکی خاص در برانگیختن عنصر حماسه و ایستادگی و مقاومت در میان مردم است. این پژوهش به سبکشناسی یکی از بارزترین سرودههای عبدالرحیم محمود، یعن...
متن کاملواکاوی برون متنی و درون متنی اشعار متعهّد شاملو در دهه های بیست و سی
در دهه های بیست و سی خورشیدی، گفتمان ادبی متعهّد به چپ گرایی تا حدود زیادی در جامعه ادبی ایران فراگیر شد و شعر احمد شاملو نیز از این گفتمان تأثیر پذیرفت. در این مقاله کوشش شده ابتدا از منظری برون متنی و جامعه گرایانه، برخی از شاخص ترین شعرهای متعهّد شاملو در این دوران معرّفی و کیفیّت ایدئولوژیک و متعهّدانه آن شعرها تشریح شود و آنگاه در جستاری درون متنی و زبان گرایانه، و متّکی به آرای فرمالیستی، کیفیّت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 46
صفحات 81- 102
تاریخ انتشار 2018-06-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023